Meer inkomsten voor boer dankzij NPT-project

Publicatiedatum: 11-01-2017 12:30

Een veilingsysteem voor landbouwproducten voor een eenvoudige mobiele telefoon, blijkt een uitkomst te zijn voor boeren in ontwikkelingslanden. De Oegandees Richard Ssekibuule, is op 11 januari 2017 gepromoveerd aan de Radboud Universiteit op dit door hem ontwikkelde systeem. Zijn promotieonderzoek voerde hij uit in het kader van een ontwikkelingssamenwerkingsproject van EP-Nuffic.

Met het veilingsysteem getiteld Kudu kunnen kopers en verkopers van landbouwproducten via SMS hun prijzen en condities communiceren. Zonder dat systeem kan het gebeuren dat een boer een dagreis maakt om een deel van zijn (bederfelijke) oogst te verkopen, maar dat er geen kopers blijken te zijn.

Inefficiënte markt

In 2010 ging onderzoeker Richard Ssekibuule op zoek naar prijsgegevens voor landbouwproducten in Oeganda. Hij vond grote prijsverschillen, die duiden op een inefficiënte markt.

Kudu koppelt vraag en aanbod waardoor boeren en handelaren via SMS direct een deal kunnen sluiten. Het systeem heeft inmiddels ruim 10.000 gebruikers en Ugandese boeren verkochten al voor bijna 30 miljoen aan waren via het systeem. Conventionele biedingsdiensten zijn niet toegankelijk voor de meerderheid van de boeren en handelaren in Oeganda omdat ze mobiele telefoons hebben met alleen SMS-functionaliteit.

NPT-project

Ssekibuule startte in 2009 met zijn promotieonderzoek aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, dat hij uitvoerde in het kader van een zogenaamd NPT-project (Netherlands Programme for the institutional strengthening of post-secondary education and Training capacity). Dit project, dat beheerd werd door de Nuffic, richtte zich op de versterking van Informatie- en Communicatie Technologie bij vier publieke universiteiten in Oeganda. Het project werd in 2011 afgerond. NPT is de voorloper van het huidige capaciteitsversterkingsprogramma NICHE.

Laatste wijziging: 12-01-2017 08:55